Wednesday, November 4, 2009

SAMI YUSUF

You Came To Me

video

Banyak lagu-lagu beliau telah membantu diriku dalam proses mendekatkan diri kepada al-Khalik. Lagu beliau penuh dengan mesej2 yang sangat bermakna bagi diriku. Alunan lagu dan lirik kebanyakan lagu Sami Yusuf memang best. Ini menujukkan betapa indahnya seni yang diciptakan oleh Allah dan dikurniakan kepada insan seperti beliau. Masih banyak lagi karya beliau yang masih belum ku temui...

Jom kita pakat hayati keindahan kesenian Islam.....

Sunday, November 1, 2009

MIMPI

Semua orang penah bermimpi dan ada sestengah mimpi mereka pernah menjadi realiti. Baru-baru ni aku pernah bergaduh dengan kawan baik aku sendiri disebabkan mimpi aku sendiri. Aku tak tau la smada dia dh maafkan aku ke belum. Mungkin salah aku juga sebab terlalu takut dengan mimpi aku. Tapi yang pasti, aku tak nak mimpi aku tu jd knyataan.

Dalam bulan lepas, aku ada termimpi yang kawan baik aku tu ad buat sesuatu yg tak baik depan mata aku. Bila aku sedar, aku rasa benda tu memang betul-betul berlaku dan pada kebiasaanya kalau aku rasa bgtu, memang mimpi tu akn jd kenyataan. Memang bagi kebanyakkan orang, benda ni nampak macam karut. Tapi bagi mereka yang biasa alami benda macam ni, mereka akan faham.
bukan la aku bermaksud yang aku nak bgtau orang lain yang aku ni ad kelebihan ke ap sebab aku bukannya alim sangat.Hidup aku biasa je.Mcm orang lain jg. Ada jg orang non-muslim yg ada deria ni. Jadi tak timbul la mslah deria ni hnya untuk org alim sebab aku bkn orang alim sangat.

Bila aku crita kat kwan aku tu, memang aku dh agak. Mesti dia kta hanya mimpi. memang bagi dia hanya mimpi tapi bukan bagi aku. selang berapa minggu lepas 2, dia ad minta nombor tel yang bukan mahram baginya dengan aku. Aku hanya tnya sebab dia minta nombor tel 2. aku takut mimpi aku jd knyataan j. tapi mungkin dia dh slah fham dan mrah kat aku. Mungkin dia dh benci kot kat aku. Aku bukan nak salahkan dia. aku tak pernah fikir yg bukan2 psal dia.Aku bukan nk tuduh yg dia ni insan yg kurg baik dan aku x kata yang aku ni insan yg baik. Tapi yg dia anggap adlh sbliknya.

Buat sahabatku yg dikasihi, Aku xnak persahabatan kita putus. aku rela mengaku salah jika ini yang dapat menyelamatkan hubungan kita. Aku juga memohon jutaan kemaafan jika semua ni adalh salah aku. Apa yg pasti, AKU SAYANG KAMU SEBAGAI SEORANG SAHABAT DALAM HIDUP AKU. MAAFKAN AKU ATAS SEMUA KECELARUAAN NI.

Monday, October 19, 2009

AKU KESEDIHAN

Salam untuk semua umat islam..

Setelah hampir 5 bulan aku menuntut di institut perguruan dan bergaul dengan bakal-bakal cikgu, kadang- kadang perasaan aku menjadi hiba melihatkan keadaan bakal-bakal guru yang akan dilahirkan untuk mendidik generasi yang akan datang. Aku sedih bila mana aku melihat ramai kawan-kawan aku yang terkena 'culture shock' di bandar. Ada yang sanggup berubah ke arah yang lebih negatif bila mereka gagal menjaga diri dan terikut-ikut dengan budaya dan peribadi orang lain.

Ada kawan aku yang betul-betul berubah. Aku xla kata aku ni tergolong dlam golongan orang yang baik. Tapi aku cuba untuk menjaga diri aku. Aku cuba untuk menjadi hamba yang tak lupakn nikmat dari-Nya walaupun ada kalanya aku pun turut terleka dengan nikmat dunia yang ada di sekeliling aku. Tapi aku cukup bersyukur kerana ada teman yang dapat membantu aku untuk kembali ke jalan benar.

Sepanjang menuntut di maktab, aku sangat dahagakan majlis ilmu agama. Jika boleh, aku mahu majlis ilmu ini dibuat hari-hari. Aku sudah berasa ckup dengan ilmu dunia yang aku dpat ssetiap hari. Aku juga perlukan santapan rohani setiap hari.

tak lama lagi aku akan exam. Semester aku akan berakhir. Majlis ilmu aku di sini juga akan berakhir. Aku rasa sangat sedih. Aku sayangkan majlis ilmu ini. Aku terpaksa merantau pada next semester untuk mncari majlis ilmu sebab aku sangat memerlukan santapan rohani.

Mungkin Allah mempunyai perancangan yang lebih baik untuk diriku. InsyaAllah....

Wassalam.................

Tuesday, October 13, 2009

TOLONG AKU!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum......

Ya ALLAH.... Kuatkan hati aku dari digoda nafsu yang durjana...Aku terperangkap dalam masalah hati mengenai couple..Aku hidup dalam suasana yang masyarakat sedang mabuk bercouple..Jadi nafsu ku turut memberontak untuk bercouple..Aku tak sanggup lagi kembali ke lembah yang hina itu..Hatiku sedang goyah..Ramai kawan-kawan aku yang sedang bercouple sampai aku pun ingin turut serta..

Aku tak nak couple selagi tak kawin. Aku nak bercinta selepas kawin kerana cinta begini lebih indah dari cinta sebelum kawin..Aku tak nak masuk ke lembah maksiat..Aku tak nak menjatuhkan maruah Islam..Ya ALLAH, berikanlah aku kekuatan untuk menolak perasaan ini..Kuatkanlah cinta aku kepada MU dan cinta aku kepada rasul-MU..Kuatkanlah cinta aku kepada ibu bapa ku..

Tolong Selamatkan Aku dari Krisis Jiwa ini............

Wednesday, October 7, 2009

AWAS!!!! JAUHI FAHAMAN WAHABI

Telah lama aku tak publish new post. Mula je lpas raya, banyak asgment yang perlu aku hantar sampai adakalanya aku tak sempat nak tido malam dan terpaksa berjaga hingga ke pagi

Dalam kuliah Ustaz Asha'ari yang pertama selepas raya, ustaz ad menyentuh mengenai fahaman wahabi sampai dia tak sempat untuk meneruskan kuliah fiqah islam mengenai perkara muamalat.
Dalam kita tidak sedari, fahaman ini sudah hampir menguasai negara kita. Mereka sudah berjaya menguasai sistem pendidikan di negara ini dengan mengajarkan tauhid 3 sifat (uluhiyyah, rububiyah dan asma' was sifat) dan menolak sifat 20 (sifat wajib bagi ALLAH).

Jika perkara yang mereka bawa hanya berlainan dalam bidang fiqah sahaja, kita masih boleh menerima mereka. Namun, mereka juga turut jauh terpesong dalam perkara ketuhanan (tauhid) dengan menafsirkan sifat-sifat ALLAH menggunakan akal fikiran mereka sendiri. Contohnya, mereka mengatakan bahawa Allah berehat di atas arasy setelah penat mencipta alam ini selama 7 hari. Mereka telah menyamakan sifat Allah dengan sifat manusia yang lemah.

Kebanyakkan mereka yang membawa ajaran ini adalah mereka yang menuntut di negara-negara Arab kerana di sana , fahaman ini telah sebati dengan mereka. Pada zaman sebelum merdeka dahulu, golongan ini juga dikenali sebagai Kaum Muda. Mereka aktif menentang Kaum Tua yang berfahaman ahli sunnah wal jamaah.

Wahabi telah dapat bertapak kukuh di negeri Perlis darul Sunnah, tapi mereka menolak perkara sunnah. meraka juga merupakan golongan anti hadis dan adakalanya mereka menggunakan hadis untuk memenuhi nafsu mereka. Mereka sanggup menghalalkan perkara yang diharamkan oleh Rasulullah s.a.w.

Kepada semua muslimin dan muslimah, kita sekarang berada di zaman teknologi maklumat. Gunalah internet yang ad sekarang untuk mengkaji lebih mendalam lagi mengenai fahaman ini. Kajilah sejarah mereka yang sangat memalukan. Ambillah iktibar dari apa yang sudah berlaku.

HATI-HATI DENGAN GERAKAN ANTI-ISLAM SEKARANG!!!!!!!

Monday, September 28, 2009

SALAM AIDILFITRI

Berlalu sudah bulan Ramadan yang penuh barakah dan datang pula bulan syawal sebagai tanda kemenangan kita dalam menjalani tanggungjawab sepanjang bulan Ramadan.

Aku teringat suasana di stesen bas pada malam aku akan pulang beraya di kampung. Keadaan di stesen bas begitu sesak sampaikan aku sendiri susah untuk bergerak. semasa dalam perjalanan,keadaan trafik bergerak dgn perlahan sampailah masuk ke highway Karak. aku sampai agak lewat dari biasa. Inilah pengalaman pertama aku sebagai perantau di negeri orang untuk mencari ilmu yang berguna dalam usaha untuk menjadi seorang guru.

Kepada semua muslimin dan muslimah, SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AILDILFITRI maaf zahir dan batin.

Wednesday, September 9, 2009

RAMADAN

Assalamualaikum wbt...

Tanpa kita sedari, bulan Ramadan sudah berada hampir pada penghujungnya. Hanya tinggal beberapa hari lagi untuk kita berpuasa. Ada manusia yang berasa gembira kerana Ramadan akan berlalu pergi dan Syawal pula yang akan tiba. Mereka terlalu suka untuk menyambut bulan Syawal sehingga terleka tentang kelebihan yang ada pada penghujung Ramadan.

Semakin hampir kita kepada Syawal, semakin kurang jemaah di masjid dan surau. Semakin hampir kita kepada Syawal, semakin kurang ibadat yang kita lakukan untuk ALLah. Jika kaum lelaki sibuk dengan memasang pelita, kaum wanita pula sibuk dengan membuat kuih sehingga mereka lupa bahawa pada 10 malam terakhir bulan Ramadan, adanya malam LAILATUL QADAR.

Malam Lailatul qadar sangat besar kelabihannya.Barangsiapa yang menggunakan malam ini dengan sebaiknya iaitu dengan beribadat kepada ALLAH, dia akan mendapat ganjaran pahala beribadat 1000 bulan. alangkah besarnya ganjaran yang telah disediakan oleh ALLAH SWT kepada hambanya.

Amat jarang sekali manusia berlumba-lumba sesama mereka untuk beribadat kepada ALLAH. Amat beruntung juga orang yang mendapat malam ini dan mengisinya dengan melakukan ibadah. Mereka yang telah jatuh cinta dan sayang akan bulan ini akan berasa sedih kerana kekasih mereka ini akan pergi meninggalkan mereka dan mereka takut jika mereka tidak lagi peluang untuk mengecapi dan memadu kasih dengan bulan ramadan pada hadapan. Adakh anda merupakan salah seorang daripada golongan ini???

Tidak salah untuk kita membuat kuih raya atau macam-macam perkara lagi, tapi janganlah sampai kita mengabaikan kelebihan yang ada pada akhir ramadan. Sama-samalah kita cuba untuk menyeimbangkan antara perkara dunia dan perkara akhirat..

"MARILAH KITA SAMA-SAMAMENCARI MALAM LAILATULQADAR..."

Saturday, September 5, 2009

PEWARIS NEGARA

video

video pidato kanak-kanak ini amat menarik perhatian aku. Subhanallah!!! Seorang anak kecil yang dapat berpidato menyamai keupayaan orang dewasa. Ini adalah satu usaha yang positif dalam membangunkan umat Islam. Peserta yang paling muda dalam pidato berumur 6tahun tetapi dia mempunyai keupayaan dalam berpidato menyamai peserta yang lebih tua lagi.

Inilah sebuah rancangan siaran langsung sebuah syarikat televisyen Indonesia. mereka telah melatih kanak-kanak untuk berpidato di khalayak ramai sehingga para peserta mempunyai kelebihan untuk berinteraksi dengan orang yang melihatnya. Tujuan mereka ialah melahirkan insan yang akan mewarisi perjuangan Islam dan menjadi seorang pendakwah pada suatu hari nanti.

Berbeda pula di negara kita. Sejak dari peringkat kanak-kanak lagi mereka diajar dengan budaya "hedonisme" sehingga melekakan bakal pewaris negara. Jika di Indonesia di adakan rancangan realiti pidato kanak-kank, di malaysia pula sibuk diadakan rancangan realiti 'Bintang Kecil'. Disana,kanak-kanak dilatih bagaimana untuk berpidato,di Malaysia pula kanak-kanak sibuk dilatih untuk menjadi seorang penyanyi.

semua ini merupakan situasi yang amat berlawanan. Sepatutnya kanak-kanak diajar dengan cara bagaimana untuk menjadi pendakwah yang dapat hebat dalam membangunkan agama Islam.tetapi kanak-kanak di malaysia lebih digalakkan untuk menjadi penyanyi unutk menghiburkan pemimpin. Apa la nk jadi dengan malasia ni.

kepada anda semua,sma2 la kita sama-sama mendidik anak anak kita supaya mereka mempunyai kebolehan untuk berpidato supaya dapat memberi sumbangan kepada agama islam yang suci ini..............

Tuesday, September 1, 2009

lepas cuti & merdeka!!!!!!!!!

aku dah makin tak cukup rehat skrg ni.asgmnt dah makin bertimbun. dateline pun makin dekat.huhuhuhu....
"Ya ALLAH,berilah kelapangan hati kepadaku. Permudahkanlah urusan ku dalam menuntut ilmu. kuatkanlah hati ku dalam menjalani hidup ini"..amiin ya RABBAL 'AALAMIIN...
Hidup ini bukan sesuatu yang indah tanpa menuntut ilmu. Untuk menuntut ilmu,ia memerlukan hati yang kuat dan tabah dalam menempuh ujian dalam usaha menuntu ilmu.

JOM KITA TUNTUT ILMU.....

Monday, August 31, 2009

bakal pendidik???

video video



Inilah bakal pendidik yang akan mendidik generasi kita pada masa hadapan. Adakah anda ingin pendidik sebegini untuk mendidik anak-anak anda? ada pepatah mengatakan, jika guru kencing berdiri, anak didik kencing berlari. Jika seorang guru itu rosak,dia akan merosakkan satu generasi.bukan merosakkan hanya dua tiga orang sahaja. Anda mahukah jika anak anda menjadi rosak di sebabkan dididik oleh guru yang rosak???Saya percaya,tiada seorang pun ibu bapa yang mahu anak mereka menjadi rosak..Anda masih mampu untuk mengubah semua ini....

MERDEKA???




Pada tanggal 28/8/2009,aku telah berkampung di putrajaya bersama semua pelajar ipgm dari seluruh negara. Suasana sungguh menyedihkan pada hari pertama. Pergaulan antara lelaki dengan wanita terlalu bebas tanpa kawalan dari pihak penganjur apatah lagi perkara ini berlaku di bulan ramadan.Pada malamnya,hanya beberapa kerat dari pelajar IPGM yang turun ke surau untuk solat berjemaah.kebanyakannya menghabiskan masa bersama kawan-kawan dan 'couple' masing-masing. Aku sungguh sedih melihat keadaan ini.

Keesokannya,kami dibawa ke Parlimen seawal jam 5.30 am untuk latihan koir(yang sebenarnya hanya jadi pasukan sorak jalanan sahaja untuk menyambut bapak2 dan ibu2 menteri BN!!)..Pada mulanya,kami diberitahu yang kami akan menunaikan solat subuh di Masjid Besi.Namun apa yang menyedihkan,kami terus dibawa ke Parlimen dan tidak dibenarkan solat Subuh..Wow!!!!Inilah Islam Hadhari yang lebih mementingkan latihan bersorak dari solat....Aku rasa sungguh marah.AKU NAK SOLAT!!!!!!!!!!!!!!
Mungkin wakil pihak penganjur(BPG) pun tidak solat.Sebab tu diorang tak bagi kami solat..Aku pulang ke Putrajaya dengan hampa(sebab terpaksa qadha solat subuh)..
Pada sebelah malamnya,aku tidak dapat solat terawih disebabkan terpaksa mengambil alat untuk latihan sorak jalanan.

Pada 30/8/2009,latihan sorak jalanan hanya diadakan berhampiran kediaman kami d putrajaya.Jadi,dapat la kami solat!!!! Tapi yang menyedihkan,pergaulan bebas masih menjadi perkara biasa tanpa kawalan.lelaki dan perempuan bebas untuk bersuka ria,bergurau senda dan bertepuk mesra.Pelajar Islam sama naik dengan pelajar bukan Islam.
Apa yang lebih parah lagi ialah apabila dibuat malam ambang merdeka.semua pelajar dikumpulkan diatas jalan dan agenda pun bermula dengan acara bertepik dan bersorak.disambung lagi dengan acara nyanyian oleh wakil-wakil IPGM(bakal guru).Kalau nak sebut bab pergaulan,anda semua sememangnya dah tahu.memang terlampau bebas..Bakal2 guru hilang peribadi pada malam ini.Bukan semua,tapi hanya sesetengah je la sebab ada di antara kami yang di paksa untuk menyertai majlis maksiat ini.Bagi sesetengah orang,perkara ini merupakn satu acara yang meriah.
Mujurlah merdeka tahun ini disambut dalam bulan ramadan.Jika tidak,sudah pasti diadakan pertandingan nyanyian di antara IPGM seluruh Malaysia.Alasan mereka,_"ingin menghormati bulan ramadan"..tapi pada hakikatnya,adakah mereka BETUL-BETUL menghormati bulan Ramadan in??????

Thursday, August 27, 2009

SALAM KEMENANGAN....

Assalamualaikum..

ALHAMDULILLAH,brsyukur kita pada ILAHI kerana dengan izin-NYA PAS telah menang dalam pilihan raya Permatang Pasir walau pun pada awalnya pihak umno telah membuat dakwaan palsu bahawa pihak PAS telah membawa masuk pengundi hantu..

Sekali dengar, memang terasa kelakar dan lucu. Adakah pihak PAS yang membawa masuk hantu berkampung di Permatang Pasir sedangkan amalan itu merupakan amalan darah daging BN????? Adakah PAS yang mengawal SPR sehingga dapat mendaftarkan sebegitu banyak jumlah pengundi hantu???
Bagi saya,pihak BN amat ketandusan isu sehingga berani menghina ulama.Buat warga BN, ingatlah bahawa anda bukan menghina orang biasa,tetapi anda telah menghina seorang pewaris Nabi dan anda tunggulah bala @ musibah yang akan menimpa anda di atas kebecokan mulut anda yang dikawal oleh hawa nafsu...

Insaf la.....

KONSEP 1 MALAYSIA

saban hari kita mendengar slogan 1malaysia yg dicanang-canang oleh kerajaan BN. tapi adakah anda tahu tentang asal usul konsep tersebut????

ramai yang berpendapat bahawa konsep ini lahir dari idea pak najib. jika anda juga fikir begitu,ini bermakna anda salah kerana sememangnya konsep tersebut di adaptasi dari konsep yang mula diperkenalkan oleh negara musuh utama umat islam iaitu 'ISRAEL'...

pada tahun 80-an,negara yahudi itu telah memperkenalkan konsep 1 Israel..dan pada tahun 90-an,konsep tersebut telah digunakan oleh ex-pm israel iaitu ehud barak dalam kempen pilihan raya.dan pada tahun 2009,konsep tersebut telah di adaptasi oleh PM KITA,PAK NAJIB dalam usaha untuk menarik sokongan rakyat bagi menyelamatkan kerajaan BN.

Najib telah menjadi semacam kroni yahudi apabila mengadaptasi konsep 1 malaysia dari konsep 1 israel.bkn itu saja.beliau juga telah mengupah syarikat perunding israel untu menjadi perunding baginya dalam menjalankan urusan pentadbiran. dan tidak lama lagi syarikat perunding tersebut akan membuka cawangannya d malaysia dan secara langsungnya malaysia menjalinkan hubungan dengan negara yahudi tersebut.

WAHAI ANDA SEMUA....ANDA MAHUKAH NEGARA KITA MENJADI SEPERTI NEGARA PALESTIN???ANDA RELAKAH NEGARA ANDA BEKERJASAMA DENGAN ISRAEL???

AYUH KITA JATUHKAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL!!!!!!1

Monday, August 24, 2009

APA DAH JADI DENGAN PKR??

Sejak wujudnya jenama Pakatan Rakyat selepas PRU-2008,minat aku terhadap politik semakin berkurang disebabkan Parti Keadilan Rakyat(PKR) yang dilihat lebih menguasai suasana politik pembangkang setelah berjaya mnguasai beberapa buah negeri di Malaysia.

Bukan aku ingin pecah belahkan PR,tapi alangkah lebih baik jika PR diterajui oleh PAS sebab dasar PAS lebih bersifat Islamik jika nak dibandingkan dengan PKR yang lebih bersifat sekular.
Kesannya dapat dilihat sekarang apabila timbul banyak krisis dalaman parti. Apa yang paling parah, ada beberapa ADUN PKR yang telah mengkhianati amanah 'rakyat' apabila bertindak lompat dan keluar dari parti. Ini disebabkan mereka tidak mempunyai asas yang jelas seperti yang dimiliki oleh semua ADUN PAS. Contohnya apa yang berlaku kepada beberpa orang ADUN PAS di Kelantan.Mereka telah menolak tawaran dari 'barua' UMNO yang berjumlah berjuta-juta ringgit untuk melompat parti.

Tapi tengok pula apa yang terjadi di Perak sehingga menyebabkan krisis politik di Perak. Ini semua disebabkan oleh beberapa pengkhianat dari ADUN PKR yang dibayangi oleh skandal rasuah diri sendiri telah melompat parti setelah menerima tawaran dari barua-barua UMNO.
pada 23 ogos 2009 pula,seorang ADUN PKR di Kedah(Lunas) telah bertindak keluar dari PKR dan mengisytiharkan sebagai bebas.

Jadi apa lagi yang diharapkan dari PKR???jika dulu kekuatannya hanya bergantung kepada PAS,tetapi tidak lagi sekarang..1 nasihat untuk PKR,sila tapis terlebih dahulu calon yang akan bertanding bagi parti anda supaya sejarah tidak akan berulang lagi.......

PILIHAN RAYA PERMATANG PASIR

Esok,pilihan raya Permatang Pasir akan diadakan. Jadi, marilah kita semua mendoakan akan kemenangan PAS supaya perjuangan Islam d Malaysia dapat diteruskan.

Takbir!!!!! ALLAHUAKBAR!!!!!

Friday, August 21, 2009

CINTA @ COUPLE

Apa itu cinta??
Ada apa dengan cinta??

Ini adalah antara beberapa persoalan yang biasa tentang cinta. Namun masih terdapat banyak lagi mengenai cinta. Amat jarang sekali orang bertanya soalan-soalan begini:
"Adakah couple itu dibenarkan?"
"Adakah cinta itu halal?"
"Bagaimanakah couple menurut Islam?"

Islam adalah satu agama yang syumul. Islam telah melengkapi semua urusan manusia sejak sebelum lahir lahir ke dunia lagi sehinggalah sampai ke hari akhirat kelak. Islam menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang antara satu sama lain. Tetapi perintah ini jangan di salah faham. Terdapat segolongan manusia yang telah menggunakan ayat ini semata-mata untuk memenuhi tuntutan nafsu mereka. Islam telah menyediakan landasan kepada umatnya untuk berkasih sayang.

Bagi menjawab soalan yang pertama, couple adalah di benarkan. Tapi hanya selepas kahwin. Tidak ada couple sebelum kahwin dan ber'couple' sebelum kahwin hukumnya adalah HARAM!!! Ini adalah berdasarkan firman ALLAH SWT dalam surah al-Baqarah:
"DAN JANGANLAH KAMU MENGHAMPIRI ZINA......"

Ada yang membuat alasan mereka hanya bercinta jarak jauh dan tidak melakukan perkara yang boleh menjerumuskan mereka kepada perbuatan zina.
Mereka sebenarnya lupa bahawa zina itu terdapat dalam banyak bentuk. Antaranya ialah:
1. zina mata
2. zina tangan
3. zina kaki
4.zina mulut
5.zina hati
6.zina kemaluan

memang la mereka mungkin tidak membuat zina mata,tangan,kaki,mulut dan juga kemaluan. Tetapi belum pasti lagi mereka tidak membuat zina hati.(rasa rindu-merindui). semua ini adalah perkara yang boleh menghampirkan diri kita kepada perbuatan zina.
Bercouple selepas kahwin merupakan suatu yang sangat indah dan boleh menjamin hubungan yang harmoni. Ingin saya tinggalkan satu persoalan kepada anda. Jika anda telah ber'couple' sebelum kahwin dan ditakdirkan anda ada jodoh dengan couple anda tersebut,apa lagi yang anda ingin 'couple'kan lagi selepas berkahwin dengannya.

Yang kedua ialah mengenai adakah cinta itu halal..
cinta adalah halal tetapi tidak semua cinta itu halal.. Cinta kepada manusia adalah halal tetapi menjadi haram apabila cinta itu menghala ke arah kemaksiatan (cinta sebelum kahwin & cinta yang menyebabkan hubungan sesama jenis).
Cinta adalah halal jika mengikut panduan @ manual yang telah disediakan oleh ALLAH SWT.

Seterusnya ialah bagaimana untuk ber'couple' menurut Islam.
Caranya amat mudah. Tidak rumit walau sekelumit pun tetapi ia memerlukan iman yang MANTOP!!! Caranya telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW iaitu ber'couple' selepas kahwin
. Jadi,marilah kita sama-sama mengikut landasan yang telah di tetapkan oleh ALLAH SWT....

IMAN VS NAFSU

Assalamualaikum wbt....

Alhamdulillah.. akhirnya kita semua dapat berada di bulan Ramadan, bulan yang penuh keberkatan. Bulan untuk menguji dan mendidik manusia untuk menjadi insan yang kuat dari segi rohani dan jasmani.
Pada bulan ini, iman kita di uji dengan lapar dan dahaga. Iman kita juga di uji dengan godaan nafsu yang sudah sekian lama menguasai tubuh badan kita. Semua hidupan mempunyai nafsu. Nafsu yang ada pada manusia berlainan dengan nafsu yang ada pada haiwan. Manusia dikurniakan "akal" oleh ALLAH SWT untuk mengawal nafsu yang ada dalam diri kita. Kita juga dikurniakan oleh ALLAH SWT "qalbu" untuk mengawal nafsu dari bermaharajalela dalam diri kita. Untuk itu, "qalbu" itu mestilah di isi dengan iman yang jitu untuk melawan godaan nafsu...
Ramai yang berpendapat bahawa pada bulan Ramadan,syaitan akan dibelenggu dan manusia akan berubah menjadi baik. Pendapat ini ada betulnya kerana pada bulan ini, kita semua berasa lebih senang untuk beribadat. Tetapi kenapa masih ada manusia yang terus lalai dan leka dalam bulan ini??...Jawapannya, adalah disebabkan diri mereka itu telah dikuasai oleh nafsu yang telah di tanam oleh syaitan laknatullah... Hati mereka ini telah mati. Tiada lagi cahaya keimanan yang boleh memasuki hatinya melainkan dengan hidayah ALLAH SWT.
Bagi mereka yang hatinya telah mati, kedatangan dan pemergian bulan Ramadan di lihat sebagai biasa sahaja. Hanya menganggap ianya hanya sebagai putaran waktu sahaja. Ramadan datang dan berlalu begitu sahaja tanpa di ambil sebarang keberkatan pada bulan tersebut. Amalan berpuasa hanya di anggap sebagai satu adat sahaja. Ini lebih elok lagi dari yang langsung tidak berpuasa.......

Saudaraku sekalian...
Marilah kita sama-sama berjihad melawan nafsu. Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:"Jihad yang paling besar ialah jihad melawan nafsu"..
Jihad melawan nafsu ini bukannya satu perkara yang mudah. Dalam sesetengah keadaan, iman kata "tak nak",tapi nafsu katakan "nak". Diri kita akan tersepit di tengah-tengah dan jika iman kita pada masa itu lemah keadaannya, nafsu akan bersorak kegembiraan kerana telah dapat menguasai manusia.
Iman yang kuat menjadi benteng untuk diri kita dari dikuasai hawa nafsu. Seseorang muslim itu tidak akan mencuri selagi imannya mantap. Seseorang muslim tidak akan minum arak selagi mana imannya masih mantap dan seseorang muslim itu tidak akan berzina selagi mana imannya masih sempurna.(keterangan dari hadis Rasulullah SAW).

JOM SAUDARAKU. KITA PERANGI NAFSU HABIS-HABISAN. BIARKAN SYAITAN LAKNATULLAH MENANGIS KEKECEWAAN. JANGAN BIARKAN MEREKA BERSORAK ATAS KELEKAAN KITA!!!!!

Thursday, August 20, 2009

RAMADAN SEMAKIN HAMPIR


Assalamualaikum.....

Alhamdulilah.Syukur kita kepada ALLAH SWT kerana masih di panjangkan lagi umur kita untuk menjalani hidup sebagai hamba ALLAH SWT di muka bumi ini.

Wahai sudaraku sekalian,
Bulan Sya'ban kini sudah berada di penghujungnya.Perbanyakkanlah doa kiata di bulan ini.Rasulullah pernah mengajar para sahabat dengan doa ini:
"ALLAHUMMA BAARIKLANA FI RAJAB WA SYA'BAN WA BALIGHNA RAMADAN".

Sedar tidak sedar,kita semua sudah menghampiri bulan yang penuh mulia.Bulan yang di dalamnya terdapat banyak kelebihan,penuh keberkatan dan bulan yang penuh rahmat dari ALLAH SWT.Bulan ini juga merupakan satu bulan yang paling dinanti-nantikan oleh hamba ALLAH yang beriman kerana mereka tahu apa yang terdapat dalam bulan yang mulia ini.

Saudaraku sekalian,
Bulan ini dapat dilihat dari bermacam-macm pandangan.Jika hanya dilihat dari segi pandangan mata sahaja,kita hanya nampak suasana di bulan Ramadan sahaja.Kita hanya nampak adanya diadakan Pasar Ramadan.Adanya jualan buah kurma yang sudah menjadi adat kepada kita semua di bulan ini.Pandangan mata sahaja tidak memberi apa-apa kelebihan kepada mereka yang tahu apa yang ada di sebalik Ramadan ini.

Ada juga manusia yang melihat Ramadan ini dari pandangan nafsu.Mereka berpendapat yang mereka terpaksa berlapar di siang hari pada bulan ini dan hanya memikirkan apa yang mereka akan makan semasa berbuka nanti.Jadi untuk itu,mereka akan membuat persiapan untuk berbuka puasa mengikut hawa nafsu mereka.Pantang sahaja nampak makanan sedap,terus dibelinya sampai makanan yang dibeli melebihi keperluan.Maka akan berlakulah pembaziran yang jelas sekali tidak disukai ALLAH SWT.Firman-NYA:

"SESUNGGUHNYA ORANG YANG MEMBAZIR ITU ADALAH SAUDARA SYAITAN".

Adakah anda ingin menjadi saudara mereka? Sama-sama berenang bersama mereka di dalam neraka ALLAH yang amat dahsyat????

Selain itu,ada juga yang melihat puasa ini dari pandangan akal.Mereka menganggap yang puasa ini membawa manfaat dari segi kesihatan.Pada bulan puasa,sistem penghadaman kita dapat di rehatkan.Selama 11 bulan sistem penghadaman kita bekerja dan ia juga memerlukan sedikit masa untuk berehat.Jadi dengan berpuasa,kiata dapat memperbaiki sistem penghadaman kita
Pandangan ini tidak salah kerana ia merupakan salah satu daripada kebaikan berpuasa.

Mereka yang paling beruntung ialah mereka yang melihat bulan ini dari pandangan mata hati.Mereka yang melihat menggunakan mata hati mereka akan dapat menyelami kelebihan bulan Ramadan ini.Mereka tahu bahawa ALLAH SWT telah menyediakan banyak kelebihan ganjaran kepada hambaNya yang cuba mendapatkan tawaranNya...

Jadi saudaraku,
Anda melihat Ramadan ini dari sudut apa? Adakah anda melihat Ramadan ini dari sudut pandangan mata,akal,nafsu atau mata hati?

Marilah kita semua sama-sama muhasabah diri. Dimanakah diri kita berada sekarang??

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADAN AL-MUBARAK
kepada anda semua.......

p/s: sama-samalah kita penuhi Ramadan kita ini dengan amal ibadat yang ikhlas hanya kepada ALLAH SWT semata-mata

Tuesday, August 18, 2009

HIDUP KITA

Sudah banyak aku meneliti kehidupan manusia. Ada bermacam-macam jenis manusia. Aku pun hairan kenapa manusia cepat berubah.kadang-kadang tidak sampai seminit. Manusia akan bertukar keperibadiannya. Ada yang terpaksa berubah. Dan ada yang sengaja berubah.

MANUSIA SEMUANYA BERSIFAT HIPOKRIT?????
pasti kenyataan ini menimbulkan pandangan yang berbeza bagi setiap orang. Ada yang menerimanya, dan ad yang menolaknya. Pada pendapat saya, tidak semua manusia bersifat hipokrit. mungkin kerana peredaran zaman telah banyak merubah manusia menjadi bersifat hipokrit.Contohnya pada zaman Rasulullah SAW, Baginda merupakan manusia yang jujur dan tidak hipokrit. Keperibadian Baginda telah mendidik keperibadian para sahabat-sahabatnya menjadi seorang yang jujur dan tidak hipokrit. Kesannya,mereka telah mencapai kegemilangan dalam hidup mereka dan sekali gus membentuk generasi yang gemilang.

Namun,zaman yang terus beredar dan terdapat bermacam-macam peristiwa dan sejarah yang berlaku telah menyebabkan manusia turut berubah. Manusia sanggup berubah untuk mencapai cita-cita mereka di dunia sampai mereka terlupa tanggungjawab kepada PENCIPTA MEREKA. Mereka sanggup,berbohong, membuat fitnah, mengadu domba dan sebagainya semata-mata untuk sesuatu yang hanya bersifat sementara.

ALLAH berfirman:
Dan tidak aku jadikan manusia dan jin melainkan untuk beribadah kepadaku.

Jadi,berdasarkan firman ALLAH di atas,apa yang kita harus lakukan. Adakah kita mesti terus terleka dengan dunia kita semata-mata untuk kesenangan sementara di dunia dan melepaskan kesenangan yang abadi di akhirat sana. Alangkah ruginya manusia ini. Mensia-siakan hidupnya untuk mendapatkan sesuatu yang masih belum pasti.

Aku sedih dengan semua ini. Aku bukan manusia yang sempurna. Aku juga manusia biasa yang banyak melakukan kesilapan. Tika aku sedar dan berada di dalam naungan rahmah dan hidayah ALLAH, aku berusaha untuk menghindari semua itu. Namun,di saat aku terleka, aku juga turut sama membuat perkara yang aku benci. Dan kadang-kala aku berasa seronok dengannya walaupun aku tahu, perkara itu salah. Namun apabila nafsu sudah menguasai diri,kita hilang budi pekerti. Kita hilang kesedaran diri dan apa yg kita takut ialah kita semakin jauh dengan ILAHI.


SEDARLAH WAHAI UMMAH YANG TERPILIH!!!!!!1